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FROM FRANKFURT TO LONDON

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Bert Jansch wurde einer meiner Helden als ich in den frühen 1970ern auf seine Musik stieß.

Es war 1973 als ich Bert Jansch zum ersten Mal live spielen sah. Er war damals auf Tournee in Deutschland und spielte sogar in einem Folkclub in Frankfurt. August 2011 flog ich nach London um Bert Jansch zusammen mit den Originalbandmitgliedern von Pentangle in der Royal Festival Hall spielen zu sehen. Ich wusste nicht, dass dies sein letzter Auftritt sein würde. Ein fantastischer und absolut wundervoller Abend.

Bert Jansch gehört zur ersten Reihe britischer Künstler, die Mitte der 1960er Jahre berühmt wurden. Er gilt als der erste europäische singer/songwriter/guitarist, der solistisch mit akustischer Gitarre mit selbstgeschriebenen Liedern auftrat .

Als Songschreiber schrieb er wundervolle Texte.

Als Sänger besaß er eine einzigartige Stimme und einen einzigartigen Gesangsstil.

Als Instrumentalist war er, wie Davey Graham, ein Erneuerer auf der akustischen Gitarre, bewundert von Neil Young, Jimmy Page, Robert Plant, Pete Townsend, Paul Simon, Donavan, Joan Armatrading, Eric Clapton, John Martyn, Martin Carthy, Ralph McTell und vielen anderen aus der Musikszene.

Mit etwas Glück konnte man Bert Jansch auf der Straße in London treffen, um von ihm zu einem Drink in sein Stammlokal eingeladen zu werden.

In seinen Liedern stand er auf der Seite der Armen und Schwachen, schaut man auf die Charaktere, die er beschrieb und die sozialen Themen, mit denen er sich beschäftigte.(“Do you hear me now?” “I have no time” “Needle of death” “Anti-Apartheid” “Oh my father” “Lost and gone” “Poor mouth” “Cat and mouse” “Walk quietly by” “Let me sing” and many others).

Auch schrieb er einige der schönsten Liebeslieder(“Dreams of love” “Courting blues” “Harvest your thoughts of love” “A dream, a dream, a dream” “Fresh as a sweet Sunday morning” and so on).

Nicht zu vergessen ist sowohl seine herausragende Gitarrentechnik, als auch sein ungewöhnlicher Gesangsstil. Beides gab vielen britisch/irischen traditionellen Lieder einen sehr persönlichen Gefühlsausdruck (“Jack Orion” “Blackwaterside” “Rosemary Lane” “Curragh of Kildare” “ Reynardine” and many others).

Die ausgewählten Bert Jansch songs auf “FROM FRANKFURT TO LONDON” und die Coverversionen auf dieser CD sind Lieblingsstücke von mir. Bert Jansch spielte alle diese Stücke live während der verschiedenen Phasen seiner musikalischen Karriere.

In den letzten Lebensjahren war Bert Jansch vornehmlich mit Neil Young in Amerika auf Tournee. Er trat kaum in Großbritannien oder in Europa auf.










Bert Jansch became one of my heroes when I fell in with his music in the early 1970s.

It was 1973 when I saw Bert Jansch play live for the first time. He was on tour in Germany at the time and even played in Frankfurt in a folkclub.
I went to London in August 2011 to see Bert Jansch play with the original line-up of Pentangle in the Royal Festival Hall not knowing it would be his last performance. An awesome and absolutely wonderful evening!

Bert Jansch belongs to the first line of British artists who came to fame in the mid 1960s. He is considered to be the first European singer/songwriter/guitarist performing solo on acoustic guitar with self-penned songs.
As a songwriter  he wrote wonderful lyrics.
As a singer he had a unique voice and singing style.

As an instrumentalist he was like Davey Graham an innovator for the acoustic guitar, admired by Neil Young, Jimmy Page, Robert Plant, Pete Townsend, Paul Simon, Donavan, Joan Armatrading, Eric Clapton, John Martyn, Martin Carthy, Ralph McTell and many others from the music scene.


If you were lucky you could have met Bert Jansch in London on the street to be invited for a drink to his local pub. He stood up for the poor and the weak in his songs. Just look at the characters and social issues he described and dealt with in his songs. (“Do you hear me now?” “I have no time” “Needle of death” “Anti-Apartheid” “Oh my father” “Lost and gone” “Poor mouth” “Cat and mouse” “Walk quietly by” “Let me sing” and many others).
And he also wrote some of the most beautiful love songs (“Dreams of love” “Courting blues” “Harvest your thoughts of love” “A dream, a dream,a dream” “Fresh as a sweet Sunday morning” and so on).
Not to forget his outstanding guitar technique and singing style which gave many a traditional British/Irish songs a very personal feeling (“Jack Orion” “Blackwaterside” “Rosemary Lane” “Curragh of Kildare” “ Reynardine”  and many others).

The chosen Bert Jansch songs on “FROM FRANKFURT TO LONDON” and the covers on this CD are favorites of mine. Bert Jansch played all of those songs and instrumentals live at different stages of his lifelong musical career.

In the last couple of years of his life Bert Jansch toured in America with Neil Young and was hardly seen on stage in Great Britain or Europe.


BACKYARD SONGS

 



"Backyard Songs" von Ernest Lewinter ist eine ungewöhnliche Zusammenstellung von Liedern von Singer/Songwriter/Gitarristen aus vornehmlich den 60er und frühen 70er Jahren des letzten Jahrhunderts.

Lewinter interpretiert Songs von einigen seiner Lieblings-Songwriter/Guitarists aus Großbritannien, Irland und den USA.

Dazu gehören neben Songs von John Martyn und Jimi Hendrix auch Songs von eher nur in Insiderkreisen bekannten Musikern wie z. B. Bert Jansch, Danny O´Keefe, Lee Clayton, Michael Chapman, Kieran Halpin, Alex Campbell, Jackson C. Frank. 

Zu früheren Zeiten spielten in den Hinterhöfen (backyards) von London, Berlin, Paris oder andern großen Städten Leierkastenmänner oder andere Straßenmusiker ihre Lieder. So sind möglicherweise in den Zeiten vor der Erfindung von Radio und Plattenspieler  einige gute Lieder zu populären Folksongs geworden, bevor sie in Vergessenheit gerieten.

Die fast unbekannten Songs auf "Backyard Songs" sind irgendwie auch "Folksongs", obwohl die Mehrzahl von ihnen "erst" vor dreißig Jahren geschrieben wurde.

Für Lewinter sind sie auf jeden Fall "Songperlen" und zeitlos in ihrer eigenen Art.


BACKYARD SONGS
 












"Backyard Songs" is an unusual compilation of songs of singer/songwriter/guitarists primarily from the sixties and early seventies of the last century.

Lewinter interprets songs of some of his favourite songwriter/guitarists from Great Britain, Irland  and the USA.


Beside the songs of Jimi Hendrix and John Martyn one finds songs from musicians who are primarily known within insider circles only. For example: Bert Jansch, Danny O´Keefe, Lee Clayton, Michael Chapman, Kieran Halpin, Alex Campbell, Jackson C. Frank.

In former times hurdy-gurdy men and other street musicians used to play and sing folksongs in the backyards of London, Berlin, Paris or other big cities. So maybe some good songs became popular folksongs at those times before radio and record players were invented and survived in the long run.

The almost unknown songs on "Backyard Songs" are somehow "folksongs" too although most of them were written "only" thirty years ago.


Moreover they are special to Lewinter and timeless in their own way.
 


BEAUTY IS A MYSTERY

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Ernest Lewinter hat mit "Beauty Is A Mystery" ein sehr stark von akustischer Gitarre geprägtes Album eingespielt. Die Instrumentierung der Songs ist sehr sparsam gehalten und wie bei früheren Einspielungen bleibt die klangliche Atmosphäre intim und akustisch (Akustische Gitarren, Fretless Bass, Perkussionsinstrumente). Er geht mit diesem Album wieder zurück zu den Wurzeln seiner Musik, zurück zu akustischer "fingerstyle" - Gitarre und folkbluesigem Songwriting.

 Unverkennnbar die geistige Verbindung zur sowohl britisch/keltischen Folkszene und der amerikanischen Folkbluesszene. Elf der dreizehn Songs stammen aus eigener Feder.

 Mit dem Song "Dreams of Love" von Bert Jansch erinnert er an den Altmeister des britischen Folkblues. Jansch gilt als eine Hauptfigur der sogenannten "Londoner Sohogitarristen" der 60ger Jahre.

Mit "All Along The Watchtower" erinnert er an Jimi Hendrix (denn mit Jimi´s Version wurde dieser Dylan-Song unsterblich). Nebenbei erwähnt - es ist nur wenigen bekannt, dass Jansch und Hendrix - beide musikalische Erneuerer in ihrer ganz eigenen Art - 1968 die Bühne der Festival Hall in London teilten. Für Lewinter ist  die Musik dieser beiden Künstler immer eine Quelle der Inspiration gewesen.

Lewinters eigene Songs drehen sich um die Entfremdung des Menschen von der Natur ("Beauty Is A Mystery"), um die Schwierigkeit mit der Vergangenheit klar zu kommen ("Out Of Track"), um die Generation der Frauen des II. Weltkrieges ("Mother"), um plötzliche Konfrontation mit Krankheit und Tod ("One Life Is Not Enough", "Manhattan Blues"), aber auch um Liebe, Traum und Sehnsucht ("Between The Rose And The Thorns", "At The Cliffs Of Dingli")


BEAUTY IS A MYSTERY











Ernest Lewinter recorded an album titled "Beauty is a Mystery". The instrumentation of the songs is kept very economical and as in the case of former recordings, the tonal atmosphere remains intimate and acoustic (Acoustic guitars, fretless bass, percussion instruments). With  this album he goes back again to the roots of his music, back as well to acoustic "finger style" guitar and folk blues influenced song writing.



Unambiguous is the spiritual connection to both the British/Celtic and the American folk blues scene. He wrote eleven of the thirteen songs.



The Song "Dreams of Love" is a tribute to Bert Jansch - one of the living legends of the British folk blues revival and also a main figure of the so-called "London Soho guitarists" in the sixties. "All along the Watchtower" is a tribute to Jimi Hendrix (for Jimi´s version made this song of Dylan immortal). By the way -  perhaps only a few people know that Jansch and Hendrix - both musical innovators in their own special way - shared the stage of the Festival Hall in London in 1968 (Lewinter thinks, both artists have always been a very important source of inspiration for him).


Lewinter´s own songs deal with the alienation of the human being from nature ("Beauty Is A Mystery"), with the difficulty to leave the past behind ("Out Of Track"), with the problems of the generation of the women of World War II ("Mother"), with the sudden confrontation by illness and death ("One Life Is Not Enough", "Manhattan Blues"), but also with love, dream and longing ("Between The Rose And The Thorns", "At The Cliffs Of Dingli")